Hoppa till innehåll
Hem » Kan du verkligen i detalj beskriva din målgrupp?

Kan du verkligen i detalj beskriva din målgrupp?

Genom att förstå din målgrupp och vad du kan hjälpa din målgrupp med har du möjlighet att optimera din marknadsföring och på så vis spara både tid och pengar. Samla våra tips och råd för hur du gör en målgruppsanalys och hur dess personor tas fram.

Att känna till och förstå din målgrupp är central kunskap för att din marknadsföring ska bli så effektiv som möjligt och träffa rätt personer med rätt budskap. Alltså vill vi skapa en personlig och personifierad marknadsföring. Med andra ord är en analys av din målgrupp en del av de första punkterna att ta tag i för din digitala strategi.

Men hur?

Nu när vi har framfört hur pass viktig din målgruppsanalys är behöver vi såklart förklara vad genomförandet ska innehålla. Det skall först och främst nämnas att den snabba och enkla vägen många tar är att konstatera; ”min målgrupp är ”ALLA”. Alla har verkligen behov av min produkt/tjänst”. Må så vara, men hur ska du då forma ditt budskap då ”alla” inte mottar information på samma sätt?

Ett traditionellt sätt att skapa målgrupper på är att segmentera kunden efter dess egenskaper. Exempelvis ålder, kön, intressen, typ av arbete osv. Detta har en tendens att skapa motsatser och på så vis fast besluta om kundens tillhörighet.

Om vi istället fokuserar på kundens beteende och mål kan vi skapa ett budskap som bidrar med värde för kunden och möjligen löser hens aktuella problem/frågeställning. Målgruppens segmentering kan då istället vara:

  • Jag är på jakt efter specifik information
  • Jag vill bidra med min kunskap
  • Jag behöver få kontakt nu

Utifrån dessa segment av målgruppen kan vi nu skapa personor och smalna av vårt budskap ännu mer. För att lätt komma ihåg och se sin kund framför sig är det en bra idé att skapa fiktiva kunder utefter de segment man kommit fram till. I detta fall skulle personorna kunna se ut enligt följande:


Jag är på jakt efter specifik information

Sökande Sussie tycker inte om att bli styrd till specifik information utan tar aktivt själv reda på den. Att utforska och själv avgöra vad som är av vikt är prioriterat. Sussie är aktiv och driftig.

Jag vill bidra med min kunskap

Engagerade Elin vill sprida sin kunskap vidare och är mån om att andra människor blir upplysta om viktig information.

Jag behöver få kontakt nu

Otåliga Oscar vill inte vänta utan vill ha personlig hjälp fortare än kvickt. Att själv leta information eller vara delaktig är inget Oscar är intresserad av. Snabb kontakt, snabb hjälp och sedan är han nöjd.


Inom dessa tre personor har vi fått en förståelse för kundens mål, vilja och beteende i stort för vad vi kan hjälpa till med. Därav bör vårt budskap och vår marknadsföring vara olika formade beroende på vilken av dessa personor vi riktar oss till. I det här läget tror jag du inser att ”alla” inte är en tillräckligt snäv och detaljerad målgrupp för vad du vill förmedla. Vi vill självklart kunna rikta rätt budskap till rätt målgrupp och på så vis spara både tid och pengar. Marknadsföringen blir mer effektiv om vi förstår våra kunders mål och beteenden.

Slutkläm

Nu har du fått verktygen för att analysera din målgrupp och skapa dess personor. Se nu även till att skräddarsy din marknadsföring med rätt budskap för respektive persona för att skapa värde för dina kunder. Slutligen vill vi påminna om att analysen av din målgrupp är endast en del av din digitala strategi. Lika viktigt är resterande delar av din strategi, kika vidare bland våra andra inlägg här, eller kontakta oss idag så hjälper vi er vidare!

Kontakta mig för Strategi konsultation

Efter genomförd anmälan kontaktar Main Project dig för vidare instruktioner. Fakturering sker efter Main Project svarat på din anmälan med 20 dagars betalningsvillkor. Kostnad för en intensivtimma är 1295:- ex moms.

Anmälan till Strategi Bootcamp

Efter genomförd anmälan kontaktar Main Project dig för vidare instruktioner. Fakturering sker efter Main Project svarat på din anmälan med 20 dagars betalningsvillkor.

Webinar strategi
GRATIS WEBINAR

Skapa en Strategi för din digitala marknadsföring

Webinaret skickas direkt via mail!

Genom att klicka på knappen ovan godkänner du att Main Project skickar mail till dig & sparar dina uppgifter. Du kan när som helst välja att avprenumerera om så önskas.

Strategi Marknadsföringsbyrå
GRATIS MALL

Vi förklarar & Du utför

Med denna mall skapar du på egen hand en strategi för din digitala marknadsföring. Vi guidar dig genom samtliga moment via enkla tips & råd.

Genom att klicka på knappen ovan godkänner du att Main Project skickar mail till dig & sparar dina uppgifter. Du kan när som helst välja att avprenumerera om så önskas.